Lördag 2011-07-30

Vi lämnar Norrfällsviken på morgonen, tar upp seglen i hamnbassängen och glider värdigt ut för en lätt NO vind.
Väl ute går vi ut till havs ett slag för att få bättre vinkel ner mot Bönhamn. Efter Bönhamn/Högbonden går vi in förbi Barsta, ner utefter Rotsidan och sedan in i Gaviksfjärden och som vanligt genom det smala sundet norr om Bäckerholmen. Vid Dönstaudden tröttnar vi på fallvindarna bakom berget, tar ner seglen och går för motor in till Häggvik.
Där är fullt med båtar och vi får plats uppe på norra nocken av bryggan. Det är tradjazz-festival på Mannaminne visar det sig, det vi trodde gick av stapeln helgen innan ( då var det tydligen dragspels-festival).
Cykeltur till
På väg tillbaka till hamnen ser vi ångbåten som trafikerar sträckan Häggvik-Nordingrå.
På söndag blir det en kort etapp till Berghamn för att sammanstråla med Dohertys.

Segling..

fredag morgon lägger vi ut från Malmön och sätter segel direkt, NO 3-5. Vi bestämmer att detta skall bli en dag med segling när det är som bäst och slörar söderut. Vi går mot Klösan norr om Trysunda och ut genom sundet, runt Gråskäret, gippar och går in mot Trysunda igen, tar ner focken och går för storsegel in i hamnen.
Där upptäcker vi våra vänner på Nerissa, en Arcona 370, som vi stött ihop med några gångar, vinkar, slår och går ut igen mot Mjältösundet med vinden från 150 grader styrbord och rätt kraftig sjö att surfa på. Efter ett tag kommer Nerissa ut efter oss, men..vi drar ifrån..., riktigt skönt efter att de blåst förbi oss uppe vid Ratan. EFter en halvtimme ändrar de kurs och går öster om Mjältön.
Vi fortsätter in i Mjältösundet, lunchar under fart, går runt Ytternäsa och in i Omnefjärden mot Trollareviken.
Det ser väldigt fint ut där men efter lite överläggningar bestämmer vi oss för att vi är sugna på pizza, tar ner
seglen och går för motor in till Norrfällsviken. Totalt nästan 30 sjömil för segel idag, härligt!
Pizzorna var mäktiga och goda och starkölen stor och sval....., det var länge sedan vi var här, och sist sa vi "aldrig mer" men allt verkar mer välordnat nu även om servicebyggnaden är oförändrat sunkig.
Vi får kontakt med familjen Doherty som nu är på Lustholmen och bestämmer att träffas i Berghamn på söndag.

Pitstop Ö-vik

Strax före kl åtta lägger vi ut från bryggan i ett soligt Husum och sätter segel i svag vind. Vi får en fin slör/läns i 4-5 knop förbi Skagsudde och in mot Örnsköldsviksfjärden med gasten vid rodret.
Målet är systembolag och Hemköp i Ö-vik och väl vid Malmön tar vi ner seglen och går för motor sista biten medan vi lunchar.
Otroligt varmt och åskmoln över Ö-vik och vi ser fram emot att få ta en dusch i servicehuset.
Det märks att säsongen börjar lida mot sitt slut, det är gott om plats i inre hamnbassängen.
En och en halv timme efter ankomsten, efter proviantering, dusch och glassätande stävar vi åter ut genom fjärden för att gå till Malmön.
Väl där lägger vi till på en finsk båts styrbordssida. Vi känner igen den, i Jakobstad hade vi legat på en plats som markerats som ledig men redan följande morgon hade denna båt med besättning dykt upp efter 20 timmars seglats från Ulvön där de deltagit i regattan och lite irriterad hade då kapten undrat hur länge vi hade tänkt stanna.
För säkerhets skull frågar jag nu om vi tagit hans plats igen......vilket leder till en del lustigheter.
Ett dopp i 20-gradigt vatten och därefter grillfest på finsk korv och grönsaker i kvällssol.
Gasten somnar på soffan och kapten tar en bastu i sällskap av några ungdomar.

In i dimman

Onsdag, tidig morgon, tankar vi diesel och vatten och ger oss av söderut, till Husum, eller längre.
Efter en timme och några sjömil från land ligger tät havsdimma, lanternor tänds, farten dras ner och vi håller uppsikt framåt med full koncentration. Klockan är 9:30 och kapten hävdar att senast kl 11:00 skall det säkert ha lättat. En koll på nätet, Live Ships Map - AIS - Vessel Traffic and Positions ,visar att inga större fartyg är i närheten.
Utanför Järnäs lättar dimman och vi lägger om kursen för att i stället gå till Malmön, utanför Örnsköldsvik.
Efter en timme går vi in i nya dimbankar och efter ett tag, söder om Vallinsgrundet bestämmer vi oss för att gå in till Husum. Vinden har ökat och kommer från sydväst och vi får en fin seglats på två timmar genom dimman in mot Husum. I position N 63.17,64  O 19.10,48 visar Maikes logg 4000 NM!
Kl 16.10, efter 46,7 sjömil lägger vi till i ett soligt Husum.
Inga andra gästbåtar på plats men senare på kvällen passerar en liten hemmabyggd ångbåt. Den pensionerade svarvaren som byggt båten bjuder sin familj på en tur runt Ramön och låter ångvisslan ljuda!

Patholmsviken, Holmsund

29 sjömil i delvis regn, dålig vind eller vind rakt i nosen. Vi anländer gästhamnen i Patholmsviken, Holmsund strax före två, lånar cyklar och tar en tur för proviantering till Himmelska Fridens Torg via Ljumviken och huset jag bodde i som liten.
Dusch och sedan räkfrossa på klubblokalens altan.

Två nätter i Ratan

med sydlig vind, 8-12.
Här finns den gamla vattenståndsmätaren
Middagsbuffé på värdshuset Tullgården i sällskap av ett husbilsresande par från Södertälje.
Gunnel hittar lite garn och annat i konstanthantverksboden
Vi tar en cykeltur till Djäkneboda 5 km bort, läser, tittar på utställning och bildspel om det sista slaget på svensk mark som utspelades här i augusti 1809 men i huvudsak tar vi det lugnt.
Tisdag skall vinden lugna sig och då går vi söderut.

Tre nätter i Sikeå och sedan mot Ratan

Tvätt, avfrostning kylen, några duschar, cykelutflykter i omgivningen, besök på Andra Varvet (loppis), cykeltur till Robertsfors för lunch och proviantering, sol, NO 8-11.
Bland sevärdheterna, sveriges minsta brandstation
och den hembyggda ubåten
ägaren lär tidigare under sommaren ha lastat i sina små barn och sig själv, försvunnit under ytan i en dryg timme och sedan kommit upp igen!
Ett märkligt möte hade vi också med pensionerade rektorn Sture, som visade sig ha varit inackorderad på Sveagatan 15 i Umeå hos min farfar åren 1953-1956. Världen är liten!
Söndag morgon ger vi oss slutligen ut för segel i rätt tät dimma, efter ca 3 sjömil ser vi ingenting alls då det börjar störtregna. Seglen ner, sakta för motor mot Ratan och slutligen framme kl 13.00 då dimman lättat och regnet upphört.
En plats finns långsides vid kajen, vi lägger till i riktning söder då det väntas kuling senare från söder. Spring läggs och vi förbereder oss för en middagsbuffé på värdshuset Tullhuset.

Över Bottenviken

Uppstigning 05:30 i Karleby (04:30 svensk tid). Alldeles lugnt och stilla och vi lägger ut för att gå och tanka före avfärd. Efter 3 minuter och mitt i hamnbassängen stannar motorn och vägrar starta igen. Vi har precis fart att ta oss fram till tankstället och lägga till. Bränslefilter byts fast det ser helt ok ut, går inte att lufta motorn, inget bränsle kommer fram vid pumpning. Inspektionsluckan till tanken öppnas, bränslet ser bra ut, inga klumpar av mikroorganismer som kan ha täppt till. Bränsleslangen  tas loss och jag provar att blåsa och suga. Det hörs som om det läcker någonstans men inte var. Gunnel provar medan jag sticker in huvudet och lyssnar. Dräneringsskruven till vattenavskiljaren måste det vara, drar åt den något, sätter tillbaka slangen och pumpar fram bränsle. Det flödar ur ventilationshålet ovanpå bränslefiltret. Fixat!
Vi tankar och lämnar Karleby en dryg timme försenade med åskmoln runt omkring och går för motor ut i farleden.
Vinden är svag och vi fortsätter att gå för motor väl ute på öppet hav.
Mitt på bottenviken sätter vi segel och äter lunch. Vinden har ökat till 4-5 m/s och efter lite överläggningar bestämmer vi oss för att inte gå till Ratan utan till Sikeå istället. Kursändringen ger 1 knop till i fart och med 5,5 - 6 knop närmar vi oss Sverige. Innan vi siktar land ser vi cumulusmoln och med avtagande vind seglar vi in mot Sikeå kl. 4.
16.20 lägger vi till efter 67 sjömil.
Några whisky, middag och tidigt till kojs.

Dag i Karleby

Onsdag ägnar vi åt Karleby, en promenad på ca 2,5 km in till staden. Vi passerar ett minnesmärke över en batalj från Krimkrigets dagar (då Finland var ryskt), 1852, då engelsmän med avsikt att bränna staden jagades bort av rådiga Karlebybor under ledning av Anders Donner. Staden hade sedan länge varit betydelsefull utskeppningshamn för tjära. Fartygen lastade sten i Medelhavet som barlast på återfärden och stenen tippades på en udde som ännu innehåller mycket tjära från den tiden. Vi passerar några stråk av gammal tjära som känns som att gå på bark.
På turistinfo överfalls vi av en äldre man som hamnar i extas och föreslår oss en mängd evenemang som vi inte har möjlighet att gå på under vår korta vistelse men det bryr han sig inte om utan fortsätter oförtrutet med sina förslag och ger oss broschyrer som vi redan har.
Karleby består av Oppistan och Neristan, den senare är den gamla ursprungliga bebyggelsen.
Vi vandrar runt och hittar bl.a. detta hus som bevarats i ett i det närmaste oförändrat skick.
Trötta av värmen provianterar vi i Halpa-Halli och tar taxi tillbaka till hamnen.
Dusch och därefter middag på den fina restaurangen.
Planerna för nästa dag är att gå till Tankar ca 8 NM västerut, en fyr och populär besöksplats.
Därifrån kan vi sedan gå direkt över till Ratan, en etapp på drygt 50 NM.
Väderutsikterna för de kommande dagarna får oss att tänka om, det skall bli regn och åska nästa dag och ökande NO vindar på bottenviken och även följande dagar kan bli lite trista för överfart så vi bestämmer oss att gå direkt från Karleby till Ratan tidigt nästa morgon, ställer klockan på väckning 05:30 och går och lägger oss.

Mot Karleby...

Tidigt tisdag morgon lägger vi ut i regn och relativt kraftig vind (6-8 m/s) och går för motor inomskärs på en rekommenderad 1,8 m led. Vi avstår från segling då den skall vara trång och snirklig. Fullt med stugor längs stränderna och alla har en bastu! Solen bryter så småningom fram, en enda båt möter vi, en 36 fots svenskflaggad Najad, "Madame". Ett nästan overkligt sammanträffande då den båtens förra ägare var Bert och Yvonne från Örnsköldsvik vilka också var tidigare ägare till vår första båt, Grann (Avance 24).
När vi närmar oss Karleby får vi först gå in mot stora hamnen, sedan en annan led ut igen och efter ett tag gira nästan ett helt varv för att komma på leden in till Mustakari, Karleby Segelsällskaps hamn. Vattnen utanför Karleby är fulla av sandbankar och det skall enligt uppgift vara viktigt att hålla sig till lederna.
Väl framme lägger vi till vid en mycket välordnad hamn med full service och endast 10 Euro per dygn i hamnavgift.
Segelsällskapet grundades 1872 och har denna fina restaurang och klubblokal.
På onsdag skall vi promenera in till staden!

I Jakobstad

Här är stor fest med fullt av marknadsstånd och människor. Vårrullar med ris för 5 euro portionen får bli lunch mitt i8 vimlet på torget. Därefter besök på Aspegrens trädgård, en kaffe latte på musikcafeét After Eight och därefter ett besök på Österbottens Museum. Där springer vi på årets Late Jakob, en årlig utnämning av en förtjänstfull person i staden. Hon berättar om bakgrunden, om Jakob de la Gardie, gift med Ebba Brahe,  som på 1600-talet förlänades området, blev borta i Novgorod under fem år i en måttligt framgångsrik resa och därefter kallades Late Jakob. Han planerade grundandet av Jakobstad men hann avlida innan det skedde varvid hans hustru Ebba Brahe slutförde grundandet av staden 1652 och därmed är den enda kvinnan i Finland som grundlagt en stad.
Så här ser årets helt nyutnämnda Late Jakob ut, Carola Sundberg.
I morgon går vi mot Karleby!

Mot Jakobstad

Söndag morgon blir det tidig avfärd, 06:30 på ett alldeles blankt hav och vi får gå för motor.
Vi anländer till Jakobstad kl 3 på eftermiddagen efter en dryg dag i sol och värme med knappt två timmars segling och resten för motor,....tröttsamt! Totalt avverkades ca 45 sjömil.
Här är man inte så vana med gäster förvånande nog och det är svårt att få klarhet i hamnavgift och service. Någon skall dock komma nästa dag och det gjorde det också så allt ordande sig.
En promenad till staden på måndag morgon där vi passerade denna gård och skylt..
Denna vecka visar det sig vara Jakobstadsdagarna med full fart i staden med marknad och uppträdanden.
I morgon blir det nog vidare färd norrut mot Karleby innan vi vänder hemåt, förmodligen går vi då söderut till Mickelsöarna och över Kvarken därifrån

Åter ansluten

till internet efter tre dagar. Detta har hänt..
Fredag efter lunch lämnar vi Vasa och går mot Replot, lite segling men mest motor i svag eller ingen vind.
Till ön går Finlands längsta bro, 1045 meter lång.
Strax norr om bron ligger Replot hamn där vi lägger till vid lastbryggan där djupet räcker till. Det blev ca 15 sjömil totalt.
Dagen avslutas med varsin wienerschnitzel på Café Arken strax intill.
Lördag morgon blir det en cykeltur till Närköp två km bort. Chorizo för grillning med kötthalt 80,9%!!!
Lagom till planerad avfärd börjar det regna och vi väntar några timmar men ger oss slutligen iväg för motor på en kort (ca 7 NM) etapp till Djupkastet, Wasa Segelförenings uthamn.
Väl där bryter solen fram och det blir en trevlig kväll med båtgrannar och grillning. Chorizon var fantastiskt god!!

Dag två i hamn i Vasa

Soligt men kall nordanvind. På avstånd ser vi Vasa stads egen Turning Torso...
En promenad till staden där vi passerar en staty av Zacharias Topelius
Fish and chips på Hes-Burger med denna vy över torget
besök på tre konstmuseer där den intressantaste var Tikanoja Konsthem, en privat samling som donerats till staden av kommersrådet Frithjof Tikanoja år 1951. (www.tikanojantaidekoti.fi)
Där fanns förutom en del finska verk även Gauguin, Matisse, Degas och Picasso representerade.
Fantastiskt fint!
Till middag blir det lammkorv från saluhallen och i morgon går vi norrut till ön Replot.
Efter många diskussioner har vi slutligen kommit fram till att det är norrut vi skall och ej söderut via Ålands hav tillbaka.
Jakobstad och Karleby skall besökas och sedan får vi se var vi går över tillbaka till Sverige.

Dag i Vasa(, eller Vaasa)

Hårda nordvästliga vindar och regn blev det på natten och morgonen var kylig. Efter lunch kom solen och värmen och vi promenerade in till centrum 2 km bort med denna vy över hamnen på vägen.
Besök på Österbottens Museum, Saluhallen med fika och lite strosande i staden.
Gasten var tvungen gå in i denna butik......
medan skuggan av den väntande maken blev allt längre...
Tillbaka i hamnen blev det whisky i sittbrunnen och nästa etapp blir Vasa Seglarförenings restaurang Seglis för middag.

Mot Finland....

Avgång 06:00 från Patholmsviken för motor, efter en timme med Väktaren tvärs babord får vi 4-5 m/s vind snett akterifrån och sätter segel och gasten somnar.
Två timmars fin slör i 5-6 knop får vi innan vinden börjar avta och vrida mot sydost och vi får sätta på motorn. Trist men effektivt och vi beräknas vara framme vid 3-tiden, eller 16:00 lokal tid.
16:05 finsk tid, efter dryga 50 sjömil och 9 timmar lägger vi till vid Vasa Segelförenings gästbrygga i strålande sol med mörka åskmoln runt omkring.
Dusch, lite orientering inför morgondagens sightseeing, en enkel middag i kajutan till lite åskmuller och tidigt i säng.
Till natten väntas hårda vindar från NV och regn.

Norrbyskär till Patholmsviken

En riktigt fin segling fick vi idag, inte så lång, drygt 18 sjömil men sydlig vind 5-8 m/s, halvvind, slör och slutligen läns med bitvis fart över 7 knop.
I morgon tänkte vi gå över Kvarken till Vasa, drygt 50 sjömil ser det ut att bli och eftermiddagen har ägnats åt dieseltankning, avfrostning av kylen och en promenad till Holmsunds centrum för proviantering. Två Arconor från Sthlm kom in, en 370 och en 430. En litauisk båt om styrbord och en finsk om babord.

Dimmig söndag morgon

Först vid 10-tiden lättade det så vi kunde gå ut för motor och efter en halvtimme kunde vi sätta segel och få en fin slör med ökande vind. Fint tillfälle att binda ner focken med hjälp av "suggan", en nyhet för året.
Etappen avslutades med en timmes läns i farleden in till Norrbyskär, vind 7-9 m/s.
Tilläggning längs med kajen nedanför värdshuset.

Åter ombord

fredag eftermiddag efter bussresa från Sundsvall. Varmt och mycket folk i hamnen i Övik. En alldeles ny Dehler 32 ligger bredvid oss med en familj från Söderhamn.
Proviantering, Thai take away i sittbrunnen avslutar dagen.
Öviks gästhamn drivs i år i ny regi och vi konstaterar en rejäl försämring på alla vis, tråkigt.
Lördag morgon motorgång ut genom fjärden och strax före 10 får vi äntligen sätta segel och runda Skags udde.
Snart kommer regn och vinden avtar något och vi bestämmer oss för att gå till Husum.
Väl där bryter solen fram och så här vacker vy är det mot sydväst!
och så här vacker åt andra hållet!
I morgon går vi till Norrbyskär!

Vi blev kvar en dag till.....

vilket känns som en dag för mycket. Mitt på dagen gjorde vi oss i ordning för att gå till Malmön när vinden verkade avta men precis när vi var klara ökade den igen.
Men tysken gick...
och vi tog en promenad till Rödharen
där det var lä och denna fina utsikt över Ullångersfjärden och Skuleberget.
Vid 7-tiden avtog vinden och nästa morgon när vi gav oss av blåste det bara 0-2 från NO så det blev motorgång i fyra timmar in till Örnsköldsvik.
En omgång tvätt...
och besök hos 90-årig moster.
I morgon blir det bussresa till S-vall. Åter Ö-vik på fredag för fortsatt seglats med hopp om friska sydliga vindar!

40+ tysken med "allt"


9-12 m/s

från NO känns inte så inbjudande för att gå norrut. Det får bli en dag till på Ulvön och spring har lagts. Lite samtal med tyskarna om babords som också skall till Vasa, en utflykt på stigarna på norra Ulvön, i övrigt en lugn vilodag i kall vind och sol.
En båt har gått under dagen och tre anlänt, två 39-fotare samt en tysk 40+ med allt på!!
Nu vrider vinden mer mot ost och det dunkar rejät av vågskvalp i aktern, tur att vi skall sova i förpiken!

Lördag i hamn

Fredagskvällen avslutades med middag på Almagränd, het majskyckling i en fantastiskt god sås. Restaurangen i ny ambitiös regi. Som sällskap hade vi Rolf och Eva från Havstoviken, Alnö, som i år köpt Brage Nordins träbåt Jessica. Mycket trevligt och sent blev det.
Tidigare på eftermiddagen hade vi fått en visning av det nya hotellet av chefen själv som vi sprang på när vi gick runt och tittade.
Inget regn på lördag morgon som vi trott utan soldis och svag vind från NO. Vi bestämmer oss för att ligga kvar en dag till även om platsen inte är idealisk för de 10 m/s och mer från NO som utlovats till natten.
Efter lunch går Jessica med Rolf och Eva.
Knappast några båtar alls här och väldigt lite folk, så här lugnt har vi aldrig upplevt Ulvön...
men.....
igår kom i alla fall min "drömbåt" in, en Finnflyer 36, tyskflaggad.
Wow!

Ja, just ja...

årets förbättring...
fäste för sittbrunnsbordet i akterstuven!

2011-07-01 09:00

Vi lämnar Berghamn för motor, regntunga skyar och vind från nordost. Det blir motorgång rakt mot sjön i 20 sjömil och tidvis kraftigt regn  till Ulvön där vi lägger till 12:35. Kajutaliv med läsning och pizza med starköl får bli eftermiddagens/kvällens program.

2011-06-30 09:35

lämnar vi Härnösands Norra hamn, riktigt skönt, hamnen är väldigt dåligt skött! Det var skönt att komma fram efter gårdagens 38 sjömil men ännu bättre att gå därifrån. Hit åker man inte om det kan undvikas! Provianteringen på Hemköp gick i alla fall bra och med fin vind från sydost sätter vi segel och går norrut, genom Sannasundet, St. Snättsundet och ut på Storfjärden. Där möter vi Eva Goes och sällskap i sin märkligt designade båt.
Solen skiner och vi bestämmer oss för att gå till vår favorit Berghamn. Det blir som vanligt lä bakom Storön och motorgång de sista 2 sjömilen. Totalt 15 sjömil idag. Inga andra båtar på plats men två till anländer under eftermiddagen.
Sillunch, ett dopp, vila till ejdrarnas skrockande, röt lax inhandlas till middagen och slutligen tar kapten en kvällsbastu med båtgrannen.
Segelsemester när det är som bäst.

RSS 2.0