Stortå dag tjugo

Under och genom broarna

Broöppning klockan nio

Väl ute ur fjärden och på öppna havet sätter vi segel och får en fin slör till Alnön och anländer Alvik prick klockan tre.

Stortå dag nitton

Hemåt

Dimma, dimma, dimma....., så småningom ger sig några iväg och eftersom de inte kommer tillbaka verkar det vara sikt nog för att gå iväg. Då det från och med torsdag verkar bli rätt ogynsamma vindar för att gå söderut bestämmer vi oss för att gå till Härnösand efter en snabb lunch och vidare mot Alnö nästa dag.
Ola tar avsked och hoppas vi skall komma ännu en gång innan sommaren är slut........
Det blir gång för motor i dimman och först strax före Sannasundet lättar det och vi får sol fram till Härnösands norra hamn där vi lägger till vid halv fyra.
Lite shopping, traditionsenlig hamburgare på MacDonalds samt beställning av broöppning till klockan nio i morgon bitti.
Då går vi genom broarna........!

Stortå dag arton

Häggvik

Det får bli Häggvik, tidig lunch och iväg för revat storsegel vid 11-tiden
Vinden har mojnat något, byar på 8-10 m/s kommer dock och ute på havet går en rejäl sjö.
Gunnel får lite känningar och vi går för motor i ungefär en halvtimme tills vi får lä för sjön av öarna.
På Gaviksfjärden blåser kraftiga byar från alla håll och efter ett tag ger vi upp seglingen och går in till Häggvik för motor.
Cykel till Nordingrå för proviantering och räkwook till middag.

Stortå dag sjutton

<ingen bild>

Regn och hård nordost

Natten och dagen därpå, söndag, blir precis så regnig och blåsig som utlovats. Tre andra segelbåtar har nu kommit och vi glädjer oss åt att ha kunnat välja plats vid bryggan, läser i kajutan, tar någon promenad i regnet, kapten tar en bastu mot kvällen, 11 grader i vattnet, rökt lax till middag och antingen Lövvik eller Häggvik i morgon för proviantering.

Sol och bröllop

Det blir en fin eftermiddag i Berghamn
och i kapellet är det bröllop

Stortå dag sexton

Berghamn

Vinden vrider mot ost och vi får en fin dag för segel i laber bris. Målet är Häggvik för proviantering och vi väljer att gå in förbi Barsta och därefter utmed Rotsidan. Efter några dagar av hård blåst syns nu många segel och söder om Högbonden
går en rad av segelbåtar för motor (!?) söderut. Vid Rotskäret har två brummat förbi oss och gått in mot Gaviksfjärden, och...ytterligare 7-8 stycken verkar var på väg åt samma håll, bland dem en Hanse 311, Unisax.
Vi tycker oss identifiera en eskaderflagga på dessa båtar, en snabb koll i SXK:s register visar att Hansen är från Söderköping.
Alldeles uppenbart en eskader söderifrån som hastar in mot Häggviks hamn för att få plats. Vi bestämmer oss då att i stället gå till Berghamn, maten räcker någon dag till och där finns fisk att köpa.
Ett bra val, visar det sig. Inför natten och morgondagen har nordostvind upp till 12 m/s lovats och då kajen i Berghamn är tom på båtar kan vi välja bästa platsen för den vinden på nocken, alldeles vid uppgrundningen.

Stortå dag femton

Fredag i Trollarviken - Bönhamn

Nog blev det kuling alltid. Vi studsade och for runt från klockan ett på natten till sju på morgonen då det lugnade sig lite. Inte mycket sömn blev det utan mest oro för om ankaret skulle hålla oss på plats.
Vid nio på morgonen skall ankaret upp och vi gå mot Bönhamn. Det sitter som berg och efter flera försök från olika riktningar är det bara att kapa linan. !0 kg bruceankare, 3 meter ankarkätting samt ca 15 meter ankarlina blir kvar på botten!!
Trist, men hellre det än att ankaret skulle släppt under natten.
Reservankaret på 7,5 kg plockas fram och vi får en relativt behaglig slör och läns till Bönhamn där knappt några båtar ligger när vi anländer lagom till lunch. Sol, kall nordanvind och vattentemperaturen har sjunkit till elva grader.

Stortå dag fjorton

Torsdag i Trollarviken

Idag hade vi tänkt gå till Ulvön och äta en pizza men sydvinden på över 10 m/s får oss att ändra oss. Det skulle bli kraftig sidvind vid kajen på Ulvön och svårt att lägga till.
Sol och bad på morgonen och vi ligger fortfarande på svaj. På eftermiddagen drar ett regnväder förbi och vi passar på att köra motorn lite för att ladda batterierna.
Vid femtiden lyser solen igen!
Vinden har mojnat men för natten har kulingvarning utfärdats, och dessvärre från nordväst. Våra grannar i Scampin går över viken för att få mer lä men vi ligger kvar. Vinden vrider till väst vid åttatiden och just då siktar vi en tobisgrissla i viken
lite svår att se kanske men den är där i mitten på bilden.

Stortå dag tretton

Onsdag i Trollarviken

Strålande sol och varmt. Sydvinden ökar på eftermiddagen och skall öka mer så vi går ut och lägger oss på svaj och beslutar oss för att stanna en natt till. Lite bad från båten, 18 grader i vattnet.
En Scampi med ett medelålders par lägger till ganska nära oss vid södra klippan i viken. Vi har lite lagom koll på varandra.

Stortå dag tolv

Tisdag 2010-07-20

Langes går söderut

Solen skiner och vi bestämmer oss för att ligga kvar, inga andra båtar på plats och vi har viken för oss själva, läser, äter, badar och parasollen kommer till användning.

Stortå dag elva

efter omild hantering...

Måndag 2010-07-19

Bunkring på ICA nära Docksta, kryss ut ur Dockstafjärden. Mot Trollarviken där Langes väntar på ägg och medvurst vi köpt åt dem.
Ankomst 14.30, sol och lugnt, 19 grader i vattnet!
Gunnel tar några dopp
och så gör även kapten!

Stortå dag tio

efter bad....

Söndag

Alnö med bad och lite umgänge på stranden och sedan buss 16.00 norrut med ankomst Docksta 17.55. Det italienska paret från Genua som driver Docksta Havet Base Camp tar emot. Tre Stockholms-Lidingö-seglare, Linjett, Linjett, Arcona ligger bredvid oss.
De är sig själva nog.

Stortå dag åtta (och nio)

Lördag på Alnön

Med gammelfarmor, Enar, Mattias och Lena

Fredag morgon, change of plans

Tanken föds att kunna ta bussen till Sundsvall och träffa barnbarn...., ingen vind, för motor mot Docksta, en buss 14.06 kan passa.......
Docksta om hörnet....
Framme 12.30, packar smutstvätt och  så buss mot Sundsvall, framme 15.55.

Från Ö-vik till Malmön

Tankat vatten och diesel, mot Malmön.....
framme till lunch, nordlig vind blåser upp men vi solar på stranden i lä.
Sent på eftermiddagen ser vi Frank och Virpi passera på väg in till Ö-vik.

Stortå dag sju

Ö-vik, onsdag

Stilla morgon
Dagen ägnas åt bunkring och besök på Strömsön.

Stortå dag sex

Mot Malmön, Ö-vik

Tisdag morgon, avfärd 09.05, strax utanför inloppet till Trysunda siktas en säl.
Kryss i 7-9 m/s mot Malmön vid inloppet till Ö-vik, byig besvärlig vind även med ett rev taget.
Full koncentration för kapten
Lite kall vind, jacka på.
Trysunda akterut....
Vi bestämmer oss för att gå hela vägen in till Ö-vik och lägger till i gästhamnen 12.30. Nu kommer solen och det blir olidligt varmt.
Samtal med min kusin Lars-Erik om träff imorgon, besök på museet och Andy Warhol-utställning, whisky i kajutan och nu dusch.

Stortå dag fem

Mot Trysaunda, får vi plats?

Måndag morgon, vattentankning och tidig avfärd (läns blir det) mot Trysaunda. !0 m/s i byarna , så det går undan och vi får plats vid gästbryggan vid ankomst 11.30. Sedan är det kört....
Sydvinden ligger på och vi håller oss i närheten för det fall ankaret skulle släppa.
Stor finsk motorbåt driver upp på strand efter att ankaret släppt, det blir dagens underhållning.
I övrigt allt sig likt, något sunkigare bara, slut på varmvatten i bastun m.m.

Ulvön

Efter ännu en dag med hustru-segling lägger vi till vid kommunbryggan 15.00. Iskall campari med citron, Gunnel duschar och vid sex-tiden bär det av mot restaurant Almagränd för sedvanlig pizza. Lars-Ivar verkar vara på plats i sitt hus, dörren till tvättstugan står öppen.
Varsin Cacciatora och varsin starköl  och då får vi syn på Lars-Göran Larm med son Anders, nuvarande ägare till vår förra båt Grann.
Efter pizzorna kommer de för en kopp kaffe och ett glas limoncelllo i vår båt.
VM-final och häftig åska under kvällen.

Stortå dag fyra

På svaj

Gunnel hittar kantareller som får bli tilltugg till före maten drinken.
Eftersom vinden skall vrida till nordväst och kunna bli 6-8 m/s under natten bestämmer vi oss för att lägga ut och lägga oss på svaj i viken. Ett klokt beslut, strax efter manövern vrider vinden och det friskar på med några byar på 10 m/s. Senare mot kvällen lugnar det ner och efter fotbollen somnar vi skönt.
Nästa morgon skiner solen och vi vaknar till ådornas åck-åck-åck

Ännu en dag i Trollarviken

Lördag är det varmt men soldis och det blåser upp rejält under eftermiddagen, även i vårt skyddade läge visar vindmätaren 10 m/s i byarna. Spring läggs och vi bestämmer oss för att stanna vid båten för säkerhets skull och avstå från promenaden till Norffällsviken vi ursprungligen planerade.
Gunnel stickar och läser och jag läser och sträcker en tamp då och då.
Imorgon går färden eventuellt till Ulvön och en pizza på Almagränd.

Stortån dag tre

Mot Trollarviken

Fredag morgon lägger vi ut vid nio, kryssar genom Garviksfjärden, får en slör förbi Rotsidan och vidare förbi Bönhamn, Rävsön och in i Omnefjärden och slutligen Trollarviken, en lagun och naturhamn.
Redan 12.45 är vi framme efter 17,4 sjömil behaglig segling.
En finsk motorbåtsägare hjälper oss lägga till och med lite begskil ligger vi slutligen fint på plats.
17 grader i vattnet och varsitt dopp blir det.

Stortån dag 2

Lite bilder

Kapten skadade stortån i Lövvik....
och Gunnel tog ett dopp både morgon och kväll..
och i Häggvik blev det så småningom fullt med båtar.
Vi bestämde oss just för att stanna ett dygn till, kanske kapten bestiger ett berg, om tån inte motsätter sig det, och en cykeltur till Nordingrå planeras.

Lövvik till Häggvik

Efter trevlig samvaro med ett finskt par från Jakobstad och därefter fotboll på radio somnar vi gott. Gunnel börjar nästa dag med ett dopp, så småningom (10.45) lägger vi ut, sätter segel och går mot Gaviksfjärden och Häggvik, hustrusegling med blekeinslag men när vi närmar oss paradgenomfarten , innanför Bäckerholmen, ökar vinden och vi kan göra en ståndsmässig insegling för storen i Häggvikssundet. Mycket båtar (17 st) och ont om plats och vi hamnar bredvid en idiot.
Ola tar i alla fall emot, är sig lik och känner igen oss. Cykeltur till Nordingrå för proviantering och just nu aperitif i kajutan.
Varmt....

Fjärdbotten och Lövvik

Måndag in i Norafjärden, runt Jungruskär och in till Fjärdbotten, upp till 10 m/s sydlig byig och inte så rolig vind.
Tisdag fin seglats ut ur fjärden, lunch vid en timmes bleke sedan fin kryss tillsammans med 5 finska Colin Archer 38 och så in till Lövvik. Bad i 20-gradigt vatten, Gunnel rengör båtens vattenlinje...., fika på ortens kaffe och sommaraffär, fina bilder på lillebror anländer per mail från Hanna, vi håller utkik efter Tomas Ledin.....

Björkudden

Hornö brygga

Utmed Höga Kusten-bron

seglade vi innan vi lade till vid Hornö Brygga.
En lugn förmiddag i Härnösand med proviantering på Hemköp och traditionsenlig måltid på MacDonalds följdes av en tre timmars läns uppför Ångermanälven. Drygt 12 sjömil blev det innan vi lade till vid det gamla färjeläget i Hornöviken alldeles intill Björkuddens Hotell där jag tillbringat en natt som barn.

Härnösand N

2010-07-03 kl 10.45 lägger vi ut från Alvik, äter köpt sallad till lunch medan vi går för motor söderut genom Alnösundet. Efter en timme och tillika en kopp kaffe är det dags att sätta segel, fin halvvind i ca 6 m/s från Spikarna mot Åstöudden. Allt fungerar väl.
Väl ute vid udden där vi skall gira babord börjar det blåsa rejält, egentligen lämpligt för ett rev men då det nu blir slör norrut får allt sitta uppe. 10-12 m/s och snittfart på 7 knop för oss raskt över Åvikebukten. "inte är det någon hustrusegling, inte" blir Gunnels kommentar.
Just innan vi skall runda Hemsöns nordöstra udde blir det bleke, men sjön ligger kvar. Gunnel går för att hämta nytt sjökort i kajutan men kommer genast upp med sjösjukekänsla.
Vi går för motor tills vi rundat udden och vi får lä för sjön, då brallar det i igen och vi forsar in med upp till 8 knop i sundet.
Strax före fem är vi framme och tilläggningen med lätt sidvind vid kajen går bra med hjälp av en finsk gentleman i båten bredvid.
Det blev verkligen en rivstart, och brända av solen blev vi dessutom. Allt fungerade bra och vanten behöver nog inte sträckas mer.
Framför First Hotel äter vi så en räksallad i kajutan.

och äntligen iväg

idag bär det av norröver...