Kvällens gäster

Åter i Axmar..

Solig morgon i Engesberg, vitkindade gäss vid båten och ingen vind. Morgonkaffe i sittbrunnen, ...så småningom puttrar vi iväg för motor. Klockan tio strippar kapten utropandes..."This is your captain streaking!"
Så småningom kommer en laber bris från ost och vi sätter segel varpå gasten genast somnar.
14:05 tillagda i god ordning vid Axmar Brygga, ikväll äter vi ute som omväxling, Olof har ju namnsdag.

Grillad laxfilé i krämig gorgonzolavelouté, därtill brynta champignoner och sötsur fikonmarmelad, hustrun nöjer sig med (!) grillad laxfilé med smörstekt sparris och basilikaskum med hummerhollandaise och rostade pinjenötter.
Vit chokladpanacotta med hallonspoom  och syltade bär, namnsdagsbarnet tar irish coffee.

Därefter vidtar uppgifter för resans "commodore de communication"

www.axmarbrygga.com

Öregrund -Engesberg - Gävle - Ljusdal - Gävle - Engesberg

Måndag morgon, tidig avfärd, 06:30..., segel två timmar, sedan dör vinden...., 14:30 i Engesberg, 16:24 buss in till Gävle, X-tåget till Ljusdal, nachos..., huset gungar lätt..., uppgifter av kameral natur, sömn...

Tisdag 14:10,  X-tåg till Gävle, proviantering, buss till Engesberg....., middag på segelsällskapets restaurang. Biff med lök . en stor stark för kapten, kyckling i whiskysås med rostade rotsaker och ett glas vitt för gasten. Kaffe i sittbrunnen, inga andra gästbåtar, sol lugnt och vackert.
Kontakt med Bertil och bestämmer mötas Storjungfrun torsdag.

Söndag åter på svenskt vatten....

Lägger till i Öregrund vid fem-tiden.
Fisksoppa på restaurang Hummelvik ....., Brage Nordin om styrbord,....tidigt i säng..

På vägen fick vi möjlighet att ta en bild av Two Sigma

Lördag på Eckerö

Väst-sydväst är lovat, kring 8 m/s så vi bestämmer oss för att stanna, besöker jakt- och fiskemuséet, äter lunch, talar med dansk Hanse 342 om babord besöker Post & Tull-muséet, tsarens sista utpost i väst, äter middag och avslutar dagen med för mycket rom på Two Sigma.

Eckerö

Just ankomna, havsörnar, vindar över 10 m/s, kanonseglingar......motorstopp, åska, skyfall, dimma.....
men nu är vi här.
Uppdateras senare...

Jo, nu är det lördag förmiddag, och så här gick det till...

Tidigt måndag morgon lämnar vi Nystad, bredvid oss ligger en finsk HR som vi låg bredvid i Båtskärsnäs förra sommaren, längst upp i Bottenviken,...havet är litet!! Vi växlar några ord av igenkännande.

Regn, SV 7-9 m/s, utefter skiftet och efter sex timmar rakt mot och 37, 5 sjömil, allt för motor, är vi åter i Lappo.

Tisdag ökar vinden och vi bestämmer oss för att stanna ytterligare ett dygn, framförallt efter att ha sett samtliga som försökt gå lyckas fastna i andras förtöjningar och trassla till det. Det är alldeles för få bojar och för många, upp till tre, på varje boj!! Nästa gång lägger vi ankare här.
 Gunnel köper en hatt på Jungmans café.

Promenader, besök på ett litet skärgårdsmuseum, sol och vackert.

Onsdag tidig avfärd, 7:35..., iväg för motor och efter två timmar rundar vi Bärö, sätter segel och har en kanonslör på 15 sjömil över fjärden, segel ner och motor på när vi går in i Lumparn och efter sex timmar och 35 sjömil lägger vi till i Bomarsund, en historisk plats

Vi besöker ruinerna, äter wienerschnitzel och samtalar med båtgrannar från Västerås.

Torsdag,..iväg 8:15 för segel....på vägen ut passerar vi dessa rester av ett befästningstorn

Det blåser SO, 8 - 10 m/s, perfekt för den rutt vi tänkt och vi går snart med 7 knop norrut, dagens första havsörn observeras, vi seglar förbi Hamnsundet och bestämmer oss för att gå ända till Kurran. Vi kommer att kunna segla med denna vind nästan 30 sjömil och trots att vi på norra delen får lite gung somnar Gunnel i sittbrunnen. Vinden ökar något och jag får för mig att ta ett rev vilket skall visa sig vara klokt.
Slutligen rundar vi udden där vi skall gå söderut i en smal fjärd de sista sjömilen till Kurranoch sätter på motorn.
Den stannar efter ca 3 minuter och går inte igång igen.
I lä är bara öppet hav och vi har inget annat val än att pinkryssa upp mot vinden i det trånga sundet. Då ser vi dagens andra havsörn.
Efter två timmar, och några fruktlösa försök att hitta ankarplats i lä  kommer vi fram till Kurran som visar sig vara pefekt.
Vindskyddat, djupt och bra fäste för ankaret.
Där lägger vi oss på svaj, pustar ut med varsin whisky och sedan börjar felsökningen....och, efter två timmar hittas en skruv på vattenavskiljaren som inte är korrekt åtdragen och gör att luft läcker in. Den dras åt, systemet luftas och motorn går igen!!

Några whisky till, god middag

sedan stupar vi i säng..

och vaknar av åska och skyfall på morgonkvisten, åskskyddet monteras och vi somnar om....

Fredag,....fortsatt regn, åskan har dragit bort, det skall blåsa 6-8 SO och efter lunch bestämmer vi oss för att gå till Käringsund för motor.
Regn, disigt och med 5 sjömil kvar slår dimman till, knappast någon sikt alls. Som tur är har jag lagt rutten utanför farleden och ända fram till gattet i Käringsund, på VHF hör vi hur andra har problem i dimman men försiktigt tar vi oss fram och så småningom dyker norr- och södermärket upp vid infarten till hamnen.

Dimman lättar så småningom och fler båtar dyker upp, den sista för dagen är naturligtvis Two Sigma med Frank och Virpi!!
När de fått lite mat i sig avslutas dagen med kaffe, samkväm och liköre amåre i vår sittbrunn.

Dag i hamn....

Tre muséer, tvätt, kyrka, S-Market för livsmedel, tittat på trähus, hjältegravar, lyssnat på finska, ätit jordgubbar..., just tagit emot finsk båt vi låg bredvid i Båtskärsnäs i fjol,.......m.m.

Gamla kyrkan med hjältegravar

Typiska trähus i Nystad...

Här har också tillverkats Saab i fyrtio år.

Nu pasta med tonfisk och pesto. Kaffe och finska skorpor med kanel till efterrätt.

Imorgon börjar vi återfärden men vi är glada ändå!

Uusikaupunki

eller Nystad som den också heter i skinande sol....., traktens jordgubbar och vitt vin i sittbrunnen...

Parattula

skulle vi till men gick först in i en "hamn" en bit norrut. Där fanns inte mycket, dock låg våra franska vänner, Jolie Julie, och guppade sina 18 ton strax utanför. Vi gjorde sällskap ner till Parattula.

en hamn präglad av Laura  Peterzéns Studio. www.peterzens.fi

Laura själv lär vara på plats enligt rykten i hamnen!!!!
Manskörssångare från Åbo underhöll i restaurangen.
Middag i båten, bastu, jag somnar och Gunnel tar ett glas rödvin med fransmännen.

Nu far vi snart till Nystad.
Tyvärr räcker inte de elektroniska sjökorten dit så det får bli död räkning och tungan i rätt mun!

Nådendal 2009-07-16

Bad-, brunns- och SPA-ort, muminlandet (eller var det mumielandet månne?), gamla trähus med mycket snickarglädje, platsen för ett Birgittinerkloster uppfört 1460, mycket turister, en annan svensk båt så vitt vi kan se.....fin segling hit från Åbo, vi kappseglar i ca två timmar med en Dehler 34 (modell 80-tal) . Skepparen springer omkring och trimmar hela tiden, och så gör även vi. Först sista sjömilen får vi ge oss när vinden mojnar och han drar ifrån med genuan.
Två museum har vi hunnit med så långt, öl och laxmacka, besök på kafe Antonius, kollat möjligheterna att handla livsmedel i morgon samt köpt en 2 dagar gammal DN för 40 SEK,....det är lätt att bli Euro-blind...

Vi äter fish and chips på Badets Strandrestaurang och väntar på att festligheter skall ta fart. Det är "Birgittanatten" och festival här.
Solen skiner ännu 21.30 och folk spatserar omkring och tittar på varandra som man bara kan på en badort.

Åbo

Så här pigga var vi da'n därpå...kvällen avslutades med middag på restaurang Fransmanni, sniglar i roquefort och därefter grillad lever, bacon, lingon, potatismos med kryddpepparsås.

Idag tvätt, därefter piroger i saluhallen, Åbo Konstmuseum, Åbo domkyrka där Karin Månsdotter ligger begraven, Aboa Vetus & Ars Nova.
Just nu whisky i sittbrunnen, ikväll är vi bjudna till ett frankst par (vi möttes i Degerby tidigare) på drink...

Svensk Swan 651 anländer, Ichi Ban.

Innan vi lämnar Åbo fyller vi vatten samt tankar diesel från en bil som kör runt och servar båtarna i hamnen, lite dyrare men väldigt praktiskt, 37 liter blev det!

Vi lämnar Åbo och den skitiga och illaluktande Aura å.

2009-07-14 12.50...ankomna Åbo

men sedan vi lämnade Mariehamn har vi hunnit med Degerby, en hyfsad gästhamn där vi återigen fick träffa Kenneth och Anne från Oxelösund,..tredje hamnen i rad. Vin och ost tillsammans på bryggan i solnedgången och nästa dag skiljs våra rutter.

Vi får en kanonsegling till Lappo, drygt 30 sjömil, vinden från styrbord hela resan, från slör till så högt som möjligt när vi följer farlederna som slingrar sig mellan öarna. Vi gör fem knop i snitt och stundtals över sju. Roligare kan det knappast bli, kepsen blåser av och årets offergåva till Neptunus har fullbordats.
Väl tillagda i Lappo ( det blev fyra omtag....)får vi se en Bavaria 42 lyckas med att få förtöjningarna till två andra båtar indragna i propellern och bojen parkerad under båten.
Så här såg dom ut....

Dykare tillkallades och allt ordnade sig till slut.

Frank och Virpi anländer och kvällen avslutas med ett gemensamt barbesök på hotellet.

Morgonen därpå bär det av till Pähkinäinen, en mindre gästhamn i ett naturskyddsområde som Frank tipsat om. Efter en timmes segling ser vi vår första havsörn denna sommar!
Vinden dör tyvärr ut så småningom och halvvägs får vi ta ner seglen och gå för motor.

Vildapel, myskmadra, tandrot växer på ön samt rikligt med hassel. Nötkråkor lever där och på hasselnötterna. Vi såg ingen, men tror vi hörde några....

På en flotte i fjärden fanns en septiktanksug.

Innan vi seglar mot Åbo nästa morgon suger vi ur vår tank.

ca 20 sjömil till Åbo, ömsom segling ömsom motor och slutligen är vi tillbaka, efter fyrtio år!!!
Vi firar med en iskall campari i sittbrunnen.

Kuling från sydväst

och somliga fick hjälp av sjöräddningen för att kunna lägga ut....

under överinseende av våra vänner

Vi gjorde ett besök på Pommern och Sjöfartsmuseet, solen kom åter och Gunnel skötte rodret

Middag på "sta'n" och en skön promenad under parklindarna....

Nu är det lördag morgon och vi gör klart skepp för att segla till Degerby, ca 20 nm bort.

Change of plans....

Onsdag morgon, solen lyser, lätt vind......vi ser fram emot att segla norrut och spana efter havsörn......

Därav blir dock intet, Frank kommer över och meddelar att ett oväder är på väg, kraftigt regn och nordostliga vindar upp till 20 m/s är lovade, både för skärgårdshavet och Ålands hav.
Vi bestämmer oss för att i stället gå ner till Mariehamn och rida ut ovädret där.
Mycket båtar, färjor, skolskeppet Pommern, en lyxkryssare från Jersey....., välordnad, livlig

och snart full hamn.

Ovädret kommer först på natten....., torsdag mitt på da'n lugnar det ner och vi går på sta'n,
där detta skrivs....

Åland

Gott om plats i Käringsunds hamn när vi kom men under eftermiddagen och mot kvällen blir det fullt.

Vid sex-tiden ser vi någon segla in i gattet för fulla segel,.....Frank och Viirpi!!

Tisdag regnar det och blåser 10 m/s syd och vi tar färjan t.o.r. Grisslehamn med Arnoldsons.

Måndag morgon.....

Söndag ..2009-07-05

Idag skulle vi ha seglat till Eckerö på Åland, men därav blir intet. Kallt, regn,...vi lämnar Öregrund vid tio-tiden och går för att tanka på nya macken lite söderut.

Regnet upphör men trots sol är det fortfarande kallt, mössa och vantar på....., vi går till Raggarön, grillar lammkorv och kabanoss, squash och potäter.
Imorgon tidigt bär det så slutligen av mot Eckerö och Åland, ca 30 nm. Det skall bli sydlig vind och det passar bra.

Vi får se när vi kan meddela oss igen här, det kan bli problem att hitta internetförbindelse.

Lördag....dag i hamn.

Gunnar mönstrar av,  Jeanli går mot Grisslehamn, Bertil mot Eggegrund, Wandering Star med Harry och Pat Smith anländer, nordan slår till med 10 m/s vid sextiden, vi köper pizza och äter i båten.

Fredag,...mot Uppsala

Buss t.o.r. Uppsala, totalt 3,5 timmes restid och en timme i staden. Jag fick tag på laddare på Kjell o Co men kontakterna passade inte. Eftersom jag har kvar kontakten på den trasiga laddaren får det bli lite klippa och klistra och hålla tungan rätt i munnen så polariteten blir rätt. Gunnel köper regnbyxor och Bertil som kommit med som ressällskap köper svångrem.

På bussresan får jag ett MMS med bild på nya barnbarnet och blir stolt som bara en farfar kan bli. Kul....!

Tillbaka och laddaren görs i ordning och förses med ny kontakt, allt fungerar. Bra!!

Vid halv sextiden anländer Gunnar Ö för att mönstra på hos Bertil.

Vi planerar en gemensam pizzamiddag i kväll, ser faktiskt ut som det skall bli regn.......

Vi bunkrar mat och vatten, imorgon bitti skall vi tanka diesel en bit söderut och sedan leta oss en naturhamn för natten.
På söndag blir det överfart..., spännande!

Middag på Dehler 36

riktigt kul, många gamla minnen avhandlades, sent och mycket blev det....

och kvällen avslutades med att vi såg solen gå ned i havet.
Öregrund är det enda stället på ostkusten där det är möjligt,.....vackert, eller hur?

Mot Öregrund

Tidig avfärd, 6.40....., frukost under gång. Drygt 40 nm varav 15 för segel. Drygt kändes det.
Halv sex anländer Bertil Björkman, amiralen, i sin Dehler.  Vi bjuder på välkomstwhisky och han lovar bjuda på middag. Marianne är på väg från Östhammar.
Imorgon skall vi ta bussen till Uppsala för att skaffa en ny 12-voltsladdare till datorn då den via UK införskaffade kinesiska givit upp.

Juli och Engelsberg

eller Huseliiharen som hamnen också heter. Gävle Segelsällskaps hamn strax söder om Bönan.
Två timmars lugn slör hade vi där Gunnel passade på att ta en tupplur medan jag försökte segla ikapp en annan båt.
Början och slut blev för motor.
Åska och blixt såg vi innåt land men det kom aldrig i närheten av oss.

En dusch, lite ta det lugnt, pastasallad med rökt lax till middag.
Vid sextiden anländer Jeanli som gått från Mellanfjärden idag, puh....., säger besättningen.

Imorgon bär det av in i Öregrundsgrepen!