Över Bottenviken

Uppstigning 05:30 i Karleby (04:30 svensk tid). Alldeles lugnt och stilla och vi lägger ut för att gå och tanka före avfärd. Efter 3 minuter och mitt i hamnbassängen stannar motorn och vägrar starta igen. Vi har precis fart att ta oss fram till tankstället och lägga till. Bränslefilter byts fast det ser helt ok ut, går inte att lufta motorn, inget bränsle kommer fram vid pumpning. Inspektionsluckan till tanken öppnas, bränslet ser bra ut, inga klumpar av mikroorganismer som kan ha täppt till. Bränsleslangen  tas loss och jag provar att blåsa och suga. Det hörs som om det läcker någonstans men inte var. Gunnel provar medan jag sticker in huvudet och lyssnar. Dräneringsskruven till vattenavskiljaren måste det vara, drar åt den något, sätter tillbaka slangen och pumpar fram bränsle. Det flödar ur ventilationshålet ovanpå bränslefiltret. Fixat!
Vi tankar och lämnar Karleby en dryg timme försenade med åskmoln runt omkring och går för motor ut i farleden.
Vinden är svag och vi fortsätter att gå för motor väl ute på öppet hav.
Mitt på bottenviken sätter vi segel och äter lunch. Vinden har ökat till 4-5 m/s och efter lite överläggningar bestämmer vi oss för att inte gå till Ratan utan till Sikeå istället. Kursändringen ger 1 knop till i fart och med 5,5 - 6 knop närmar vi oss Sverige. Innan vi siktar land ser vi cumulusmoln och med avtagande vind seglar vi in mot Sikeå kl. 4.
16.20 lägger vi till efter 67 sjömil.
Några whisky, middag och tidigt till kojs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0