Avslutning

Detta är sista inlägget på denna blogg,

s/y Maikes och hennes besättnings äventyr kan i fortsättningen följas på

s/y Maike

som ligger på vår egen domän.

De tidigare inläggen för 2009-2011 är överförda dit i en mer lättläst form.

 


Åter i hemmahamn

Torsdag morgon lämnar vi Lustholmen och går för motor till Härnösands Norra Hamn där broöppning är beställd till 09:15.
Sex båtar skall igenom och fem klarar det! En blir kvar efter att ha gått på grund i väntan på att den södra bron skall öppnas.
För vår del går det i alla fall bra.
Väl ute ur södra sundet sätter vi segel, vinden är från NNO, 8-10 m/s, och efter ett tag rullar vi in focken och länsar för endast storsegel ner mot Åstöudden. Gammal dyning från söder och nya vågor från NO ger en känsla av jacuzzi och kapten får hänga tungt på rodret i tidvis surf över 8 knop.
Efter Vindhem tar vi ner storseglet och går för motor upp genom Alnösundet.
14:45, efter 35 sjömil för dagen och 620 totalt, lägger vi så till på vår plats och 2011 års 37 dygn långa äventyr för segel är över.

På kryss

efter samtal med mentor Hans Larsson har vi fått veta att det är både tillrådligt och rekommendabelt att man under en semestersegling vid något tillfälle även provar på att kryssa.
Onsdagen får bli dagen för det, under fem veckors tid har vi slörat men idag är vinden som tur är rakt mot färdriktningen.
Det blir nästan 3 timmars fin kryss inomskärs till Lustholmen norr om Härnösand i fart mellan 5,5 och 6 knop, strålande sol och värme.
Bad, whisky och middag blir belöningen. Ett åskregn drar förbi på kvällen men åskan håller sig en bit in i landet.
I morgon går vi under broarna och till hemmahamn Alvik.

Mot Lövvik..

tisdag vid lunchtid lämnar vi som sista båt Berghamn. Vi planerar att gå ner till Lövvik, en av våra tidigare favorithamnar, i en behaglig slör i lätt bris. Efter två timmar är vi framme, fullt av båtar vid bryggan men tre motorbåtar på utsidan har rejäla utrymmen mellan sig. Vi går fram och tillbaka några gånger medan de tittar på tills slutligen en kommer på idén att göra plats. Då har vi tröttnat och bestämt att med dessa vill vi inte umgås och bestämmer oss för att gå vidare och överlåta platsen till en annan seglare på väg in.
Det får i stället bli Hornö Brygga, direkt uppströms Höga Kusten-brons norra brofäste i Nyadal dit vi anländer en dryg timma senare.
Whisky och sedermera middag på servicebyggnadens altan där vi har denna fina utsikt.

Radioskugga...

hamnade vi i under två dagar, men detta har hänt...
Söndag lunchtid lämnar vi Häggvik och får en fin men kort slör ner till Berghamn. Där ligger en Hanse 312, de som vi vi för några dagar sedan träffade i Holmsund.
Efter en timme ungefär anländer Notre Dame med familjen Doherty, Sean, Annika och Jesper. Det blir ett kärt återseende vilket firas speciellt av de båda kaptenerna på bryggan
Bad, fotboll
och sedan grillning..
och dagen avslutas med bastubad.
Nästa dag blir det promenad till klipporna på ostsidan, bad, grillning, fotboll. bastu och därefter rusty nail och frågesport i Maikes kajuta i väntan på den nya dagen då födelsdagsbarnet Annika firas med ytterligare några rusty nails.
Här ses några av de firande vid tillfället
ännu vid god vigör.

Lördag 2011-07-30

Vi lämnar Norrfällsviken på morgonen, tar upp seglen i hamnbassängen och glider värdigt ut för en lätt NO vind.
Väl ute går vi ut till havs ett slag för att få bättre vinkel ner mot Bönhamn. Efter Bönhamn/Högbonden går vi in förbi Barsta, ner utefter Rotsidan och sedan in i Gaviksfjärden och som vanligt genom det smala sundet norr om Bäckerholmen. Vid Dönstaudden tröttnar vi på fallvindarna bakom berget, tar ner seglen och går för motor in till Häggvik.
Där är fullt med båtar och vi får plats uppe på norra nocken av bryggan. Det är tradjazz-festival på Mannaminne visar det sig, det vi trodde gick av stapeln helgen innan ( då var det tydligen dragspels-festival).
Cykeltur till
På väg tillbaka till hamnen ser vi ångbåten som trafikerar sträckan Häggvik-Nordingrå.
På söndag blir det en kort etapp till Berghamn för att sammanstråla med Dohertys.

Segling..

fredag morgon lägger vi ut från Malmön och sätter segel direkt, NO 3-5. Vi bestämmer att detta skall bli en dag med segling när det är som bäst och slörar söderut. Vi går mot Klösan norr om Trysunda och ut genom sundet, runt Gråskäret, gippar och går in mot Trysunda igen, tar ner focken och går för storsegel in i hamnen.
Där upptäcker vi våra vänner på Nerissa, en Arcona 370, som vi stött ihop med några gångar, vinkar, slår och går ut igen mot Mjältösundet med vinden från 150 grader styrbord och rätt kraftig sjö att surfa på. Efter ett tag kommer Nerissa ut efter oss, men..vi drar ifrån..., riktigt skönt efter att de blåst förbi oss uppe vid Ratan. EFter en halvtimme ändrar de kurs och går öster om Mjältön.
Vi fortsätter in i Mjältösundet, lunchar under fart, går runt Ytternäsa och in i Omnefjärden mot Trollareviken.
Det ser väldigt fint ut där men efter lite överläggningar bestämmer vi oss för att vi är sugna på pizza, tar ner
seglen och går för motor in till Norrfällsviken. Totalt nästan 30 sjömil för segel idag, härligt!
Pizzorna var mäktiga och goda och starkölen stor och sval....., det var länge sedan vi var här, och sist sa vi "aldrig mer" men allt verkar mer välordnat nu även om servicebyggnaden är oförändrat sunkig.
Vi får kontakt med familjen Doherty som nu är på Lustholmen och bestämmer att träffas i Berghamn på söndag.

Pitstop Ö-vik

Strax före kl åtta lägger vi ut från bryggan i ett soligt Husum och sätter segel i svag vind. Vi får en fin slör/läns i 4-5 knop förbi Skagsudde och in mot Örnsköldsviksfjärden med gasten vid rodret.
Målet är systembolag och Hemköp i Ö-vik och väl vid Malmön tar vi ner seglen och går för motor sista biten medan vi lunchar.
Otroligt varmt och åskmoln över Ö-vik och vi ser fram emot att få ta en dusch i servicehuset.
Det märks att säsongen börjar lida mot sitt slut, det är gott om plats i inre hamnbassängen.
En och en halv timme efter ankomsten, efter proviantering, dusch och glassätande stävar vi åter ut genom fjärden för att gå till Malmön.
Väl där lägger vi till på en finsk båts styrbordssida. Vi känner igen den, i Jakobstad hade vi legat på en plats som markerats som ledig men redan följande morgon hade denna båt med besättning dykt upp efter 20 timmars seglats från Ulvön där de deltagit i regattan och lite irriterad hade då kapten undrat hur länge vi hade tänkt stanna.
För säkerhets skull frågar jag nu om vi tagit hans plats igen......vilket leder till en del lustigheter.
Ett dopp i 20-gradigt vatten och därefter grillfest på finsk korv och grönsaker i kvällssol.
Gasten somnar på soffan och kapten tar en bastu i sällskap av några ungdomar.

In i dimman

Onsdag, tidig morgon, tankar vi diesel och vatten och ger oss av söderut, till Husum, eller längre.
Efter en timme och några sjömil från land ligger tät havsdimma, lanternor tänds, farten dras ner och vi håller uppsikt framåt med full koncentration. Klockan är 9:30 och kapten hävdar att senast kl 11:00 skall det säkert ha lättat. En koll på nätet, Live Ships Map - AIS - Vessel Traffic and Positions ,visar att inga större fartyg är i närheten.
Utanför Järnäs lättar dimman och vi lägger om kursen för att i stället gå till Malmön, utanför Örnsköldsvik.
Efter en timme går vi in i nya dimbankar och efter ett tag, söder om Vallinsgrundet bestämmer vi oss för att gå in till Husum. Vinden har ökat och kommer från sydväst och vi får en fin seglats på två timmar genom dimman in mot Husum. I position N 63.17,64  O 19.10,48 visar Maikes logg 4000 NM!
Kl 16.10, efter 46,7 sjömil lägger vi till i ett soligt Husum.
Inga andra gästbåtar på plats men senare på kvällen passerar en liten hemmabyggd ångbåt. Den pensionerade svarvaren som byggt båten bjuder sin familj på en tur runt Ramön och låter ångvisslan ljuda!

Patholmsviken, Holmsund

29 sjömil i delvis regn, dålig vind eller vind rakt i nosen. Vi anländer gästhamnen i Patholmsviken, Holmsund strax före två, lånar cyklar och tar en tur för proviantering till Himmelska Fridens Torg via Ljumviken och huset jag bodde i som liten.
Dusch och sedan räkfrossa på klubblokalens altan.

Två nätter i Ratan

med sydlig vind, 8-12.
Här finns den gamla vattenståndsmätaren
Middagsbuffé på värdshuset Tullgården i sällskap av ett husbilsresande par från Södertälje.
Gunnel hittar lite garn och annat i konstanthantverksboden
Vi tar en cykeltur till Djäkneboda 5 km bort, läser, tittar på utställning och bildspel om det sista slaget på svensk mark som utspelades här i augusti 1809 men i huvudsak tar vi det lugnt.
Tisdag skall vinden lugna sig och då går vi söderut.

Tre nätter i Sikeå och sedan mot Ratan

Tvätt, avfrostning kylen, några duschar, cykelutflykter i omgivningen, besök på Andra Varvet (loppis), cykeltur till Robertsfors för lunch och proviantering, sol, NO 8-11.
Bland sevärdheterna, sveriges minsta brandstation
och den hembyggda ubåten
ägaren lär tidigare under sommaren ha lastat i sina små barn och sig själv, försvunnit under ytan i en dryg timme och sedan kommit upp igen!
Ett märkligt möte hade vi också med pensionerade rektorn Sture, som visade sig ha varit inackorderad på Sveagatan 15 i Umeå hos min farfar åren 1953-1956. Världen är liten!
Söndag morgon ger vi oss slutligen ut för segel i rätt tät dimma, efter ca 3 sjömil ser vi ingenting alls då det börjar störtregna. Seglen ner, sakta för motor mot Ratan och slutligen framme kl 13.00 då dimman lättat och regnet upphört.
En plats finns långsides vid kajen, vi lägger till i riktning söder då det väntas kuling senare från söder. Spring läggs och vi förbereder oss för en middagsbuffé på värdshuset Tullhuset.

Över Bottenviken

Uppstigning 05:30 i Karleby (04:30 svensk tid). Alldeles lugnt och stilla och vi lägger ut för att gå och tanka före avfärd. Efter 3 minuter och mitt i hamnbassängen stannar motorn och vägrar starta igen. Vi har precis fart att ta oss fram till tankstället och lägga till. Bränslefilter byts fast det ser helt ok ut, går inte att lufta motorn, inget bränsle kommer fram vid pumpning. Inspektionsluckan till tanken öppnas, bränslet ser bra ut, inga klumpar av mikroorganismer som kan ha täppt till. Bränsleslangen  tas loss och jag provar att blåsa och suga. Det hörs som om det läcker någonstans men inte var. Gunnel provar medan jag sticker in huvudet och lyssnar. Dräneringsskruven till vattenavskiljaren måste det vara, drar åt den något, sätter tillbaka slangen och pumpar fram bränsle. Det flödar ur ventilationshålet ovanpå bränslefiltret. Fixat!
Vi tankar och lämnar Karleby en dryg timme försenade med åskmoln runt omkring och går för motor ut i farleden.
Vinden är svag och vi fortsätter att gå för motor väl ute på öppet hav.
Mitt på bottenviken sätter vi segel och äter lunch. Vinden har ökat till 4-5 m/s och efter lite överläggningar bestämmer vi oss för att inte gå till Ratan utan till Sikeå istället. Kursändringen ger 1 knop till i fart och med 5,5 - 6 knop närmar vi oss Sverige. Innan vi siktar land ser vi cumulusmoln och med avtagande vind seglar vi in mot Sikeå kl. 4.
16.20 lägger vi till efter 67 sjömil.
Några whisky, middag och tidigt till kojs.

Dag i Karleby

Onsdag ägnar vi åt Karleby, en promenad på ca 2,5 km in till staden. Vi passerar ett minnesmärke över en batalj från Krimkrigets dagar (då Finland var ryskt), 1852, då engelsmän med avsikt att bränna staden jagades bort av rådiga Karlebybor under ledning av Anders Donner. Staden hade sedan länge varit betydelsefull utskeppningshamn för tjära. Fartygen lastade sten i Medelhavet som barlast på återfärden och stenen tippades på en udde som ännu innehåller mycket tjära från den tiden. Vi passerar några stråk av gammal tjära som känns som att gå på bark.
På turistinfo överfalls vi av en äldre man som hamnar i extas och föreslår oss en mängd evenemang som vi inte har möjlighet att gå på under vår korta vistelse men det bryr han sig inte om utan fortsätter oförtrutet med sina förslag och ger oss broschyrer som vi redan har.
Karleby består av Oppistan och Neristan, den senare är den gamla ursprungliga bebyggelsen.
Vi vandrar runt och hittar bl.a. detta hus som bevarats i ett i det närmaste oförändrat skick.
Trötta av värmen provianterar vi i Halpa-Halli och tar taxi tillbaka till hamnen.
Dusch och därefter middag på den fina restaurangen.
Planerna för nästa dag är att gå till Tankar ca 8 NM västerut, en fyr och populär besöksplats.
Därifrån kan vi sedan gå direkt över till Ratan, en etapp på drygt 50 NM.
Väderutsikterna för de kommande dagarna får oss att tänka om, det skall bli regn och åska nästa dag och ökande NO vindar på bottenviken och även följande dagar kan bli lite trista för överfart så vi bestämmer oss att gå direkt från Karleby till Ratan tidigt nästa morgon, ställer klockan på väckning 05:30 och går och lägger oss.

Mot Karleby...

Tidigt tisdag morgon lägger vi ut i regn och relativt kraftig vind (6-8 m/s) och går för motor inomskärs på en rekommenderad 1,8 m led. Vi avstår från segling då den skall vara trång och snirklig. Fullt med stugor längs stränderna och alla har en bastu! Solen bryter så småningom fram, en enda båt möter vi, en 36 fots svenskflaggad Najad, "Madame". Ett nästan overkligt sammanträffande då den båtens förra ägare var Bert och Yvonne från Örnsköldsvik vilka också var tidigare ägare till vår första båt, Grann (Avance 24).
När vi närmar oss Karleby får vi först gå in mot stora hamnen, sedan en annan led ut igen och efter ett tag gira nästan ett helt varv för att komma på leden in till Mustakari, Karleby Segelsällskaps hamn. Vattnen utanför Karleby är fulla av sandbankar och det skall enligt uppgift vara viktigt att hålla sig till lederna.
Väl framme lägger vi till vid en mycket välordnad hamn med full service och endast 10 Euro per dygn i hamnavgift.
Segelsällskapet grundades 1872 och har denna fina restaurang och klubblokal.
På onsdag skall vi promenera in till staden!

RSS 2.0