Eckerö

Just ankomna, havsörnar, vindar över 10 m/s, kanonseglingar......motorstopp, åska, skyfall, dimma.....
men nu är vi här.
Uppdateras senare...


Jo, nu är det lördag förmiddag, och så här gick det till...

Tidigt måndag morgon lämnar vi Nystad, bredvid oss ligger en finsk HR som vi låg bredvid i Båtskärsnäs förra sommaren, längst upp i Bottenviken,...havet är litet!! Vi växlar några ord av igenkännande.

Regn, SV 7-9 m/s, utefter skiftet och efter sex timmar rakt mot och 37, 5 sjömil, allt för motor, är vi åter i Lappo.
 
Tisdag ökar vinden och vi bestämmer oss för att stanna ytterligare ett dygn, framförallt efter att ha sett samtliga som försökt gå lyckas fastna i andras förtöjningar och trassla till det. Det är alldeles för få bojar och för många, upp till tre, på varje boj!! Nästa gång lägger vi ankare här.
 Gunnel köper en hatt på Jungmans café.



Promenader, besök på ett litet skärgårdsmuseum, sol och vackert.



Onsdag tidig avfärd, 7:35..., iväg för motor och efter två timmar rundar vi Bärö, sätter segel och har en kanonslör på 15 sjömil över fjärden, segel ner och motor på när vi går in i Lumparn och efter sex timmar och 35 sjömil lägger vi till i Bomarsund, en historisk plats      

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bomarsunds_fästning

Vi besöker ruinerna, äter wienerschnitzel och samtalar med båtgrannar från Västerås.

Torsdag,..iväg 8:15 för segel....på vägen ut passerar vi dessa rester av ett befästningstorn


Det blåser SO, 8 - 10 m/s, perfekt för den rutt vi tänkt och vi går snart med 7 knop norrut, dagens första havsörn observeras, vi seglar förbi Hamnsundet och bestämmer oss för att gå ända till Kurran. Vi kommer att kunna segla med denna vind nästan 30 sjömil och trots att vi på norra delen får lite gung somnar Gunnel i sittbrunnen. Vinden ökar något och jag får för mig att ta ett rev vilket skall visa sig vara klokt.
Slutligen rundar vi udden där vi skall gå söderut i en smal fjärd de sista sjömilen till Kurranoch sätter på motorn.
Den stannar efter ca 3 minuter och går inte igång igen. 
I lä är bara öppet hav och vi har inget annat val än att pinkryssa upp mot vinden i det trånga sundet. Då ser vi dagens andra havsörn.
Efter två timmar, och några fruktlösa försök att hitta ankarplats i lä  kommer vi fram till Kurran som visar sig vara pefekt.
Vindskyddat, djupt och bra fäste för ankaret.
Där lägger vi oss på svaj, pustar ut med varsin whisky och sedan börjar felsökningen....och, efter två timmar hittas en skruv på vattenavskiljaren som inte är korrekt åtdragen och gör att luft läcker in. Den dras åt, systemet luftas och motorn går igen!!

Några whisky till, god middag


sedan stupar vi i säng..

och vaknar av åska och skyfall på morgonkvisten, åskskyddet monteras och vi somnar om....


Fredag,....fortsatt regn, åskan har dragit bort, det skall blåsa 6-8 SO och efter lunch bestämmer vi oss för att gå till Käringsund för motor.
Regn, disigt och med 5 sjömil kvar slår dimman till, knappast någon sikt alls. Som tur är har jag lagt rutten utanför farleden och ända fram till gattet i Käringsund, på VHF hör vi hur andra har problem i dimman men försiktigt tar vi oss fram och så småningom dyker norr- och södermärket upp vid infarten till hamnen.

Dimman lättar så småningom och fler båtar dyker upp, den sista för dagen är naturligtvis Two Sigma med Frank och Virpi!!
När de fått lite mat i sig avslutas dagen med kaffe, samkväm och liköre amåre i vår sittbrunn. 



 




Kommentarer
Postat av: Hans Larsson

Hej verkar som ni haft en spännande resa till Eckerö Hälsningar Hans

2009-07-25 @ 07:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0